2016. november 21., hétfő

Fatuskó torta


Már rég szerettem volna elkészíteni egy ilyen tortát de eddig 
nem adódott rá lehetőségem.
Most viszont egy őszi tortát kellett csinálnom.
Az elképzelés egy normál kerek torta lett volna, némi arany díszítéssel,
tetején szőlővel.
Én viszont kapva az alkalmon felvetettem az ötletet, mi lenne, ha 
egy fatuskó torta lenne végül.
Így szerencsére ez lett a kis projektem. 
Persze hiába sikerült jól kívülről a torta, addig nem vagyok sosem nyugodt, 
míg nem jön visszajelzés a belsőt illetően.
Szerencsére teljes volt az elégedettség.
A tortát hosszas vizsgálódás, nézegetés után végül
fájó szívvel de felszeletelték. :)

Hozzávalók:
piskóta:
6 egész tojás
2 dl cukor
3 dl liszt
6 ek. olaj
1 csapott tk. szódabikarbóna
1 nem egészen teli evőkanél ecet

+ egy fél adag, hogy magasabb legyen a végeredmény

krém:
25 dkg mascarpone
2 dl tejszín (hulala)
12 dkg porcukor
kávé
kakaó

burkolat alá:
25 dkg vaj 
 20-25 dkg porcukor
egy csipet só
ízlés szerint aroma
de tiramisu torta lévén egy kis kávé is lehet az ízesítő

burkolat:
kb. 1 kg unidec
barna és ivory festék
vanília aroma a festéshez
levél és egyéb ízlés szerinti díszek


Elkészítés:
A piskótához a tojásokat szétválasztjuk.
A sárgáját egy bögrébe tesszük.
A fehérjét egy csipet sóval elkezdjük felverni, majd 
fokozatosan hozzáadjuk a cukrot és addig verjük a géppel,
míg teljesen kemény nem lesz.
Ezután a tojássárgákhoz adjuk az olajat a szódaport és az ecetet.
Miután hagytuk kicsit felpezsegni a fehérjéhez keverjük kis sebességen.
Ha megvagyunk jöhet az átszitált liszt.
A keveréket sütőformába (tortakarika vagy kapcsos forma) tesszük.
Kissé felhúzzuk a forma széléig a tésztát és 160-165 C°-on készre sütjük.
Tűpróbával ellenőrizzük.
A felezett adag természetesen ugyanebben a méretben készült.



A krémhez a mascarponét kikeverjük a cukorral.
A tejszínt felverjük és a mascarponéba forgatjuk.
A kihűlt és felszeletelt piskóta lapjait kávéval lekenjük,
betöltjük a krémmel, és meghintjük kakaóporral.
A tortát legalább egy órát így hűtjük.
Ezután a cukorral, aromával kidolgozott vajjal 
lekenjük egyenletesen és ismét hűtjük, míg a vaj meg nem szilárdul.



Jöhet a burkolás.
Az anyagot átgyúrjuk, majd Ivory árnyalattal színezzük.
Teszünk hozzá egy kis cmc port(kb. 1 csapott ek.) , hogy a 
festék ne lágyítsa el nagyon. 
Lemérjük a torta tetejét.
Ehhez egyszerűen a tortakarikát használtam. 
azzal metszettem ki a formát.
Ráterítettem és elsimítottam a torta tetején az oldalát lehajtva.
Elkészítettem egy hegyes eszköz segítségével az évgyűrűket.
Ezeket és a hasadásokat sötétebb árnyalattal hangsúlyoztam.
Következhetett az oldala.
Picivel nagyobbat mértem, mint a torta magassága, hogy 
a tetejétől tovább érjen,
 ami jelen esetben 10,5 cm lett.
Kb. arasznyi darabokon dolgoztam. 



Elkészítettem a fa mintázatát.
Bár előtte napokban vettem mintázót, most azt mégsem használtam.
Csináltam egy próbát és a kézzel készült jobban tetszett! :)
Ezeket a kész darabokat óvatosan felhelyeztem a torta oldalára.
Még igazítottam rajta, ill. a mintán,  ahol szükséges volt.
Amikor kész lett, akkor vanília aromában kikevert barna festékkel kentem le.
Majd ráhelyeztem az előre elkészített makkot, levél és bogyó díszeket.



Még rákerült egy ostyás idézet az ünnepelt számára, 
amit tragantból készült lapra helyeztem és ezzel a
tuskó  elkészült! :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése